• darkblurbg

Ieder kind telt mee in het westerkwartier

Op 25 scholen in de gemeente Westerkwartier zijn bovenbouwleerlingen zich bewust van de gevolgen van armoede, hoe het voelt om arm te zijn en hoe ieder kind in de klas mee kan doen. Leerkrachten zijn getraind en zijn in staat om armoede bespreekbaar te maken, te herkennen en passende ondersteuning te geven. Scholen hebben armoedebeleid geformuleerd en voeren dit uit.

 

Naam van het project:

Ieder Kind Telt Mee in het Westerkwartier

 

Naam van de projectleider:

Merian Rozema

 

Beschrijving project 

De Voedselbank Westerkwartier en Solidair Groningen & Drenthe zijn de initiatiefnemers van ‘Ieder kind telt mee in het Westerkwartier’. Samen met de kerngroep van het Armoedepact Westerkwartier ondersteunen we het basisonderwijs om armoede bespreekbaar te maken. We bieden handvatten en oplossingen om (de gevolgen van) armoede bij kinderen te bestrijden zodat ieder kind mee kan doen. In het project krijgen bovenbouwklassen van basisscholen gastlessen over armoede van getrainde gastdocenten. Leerkrachten worden getraind waardoor ze in staat zijn armoede bespreekbaar te maken, te herkennen en passende ondersteuning te bieden. Daarnaast ondersteunt het project scholen bij het opzetten van armoedebeleid. 

 

Doelstelling project 

Op 25 scholen in de gemeente Westerkwartier zijn bovenbouwleerlingen zich bewust van de gevolgen van armoede, hoe het voelt om arm te zijn en hoe ieder kind in de klas mee kan doen. Leerkrachten zijn getraind en zijn in staat om armoede bespreekbaar te maken, te herkennen en passende ondersteuning te geven. Scholen hebben armoedebeleid geformuleerd en voeren dit uit.

 

Beoogde resultaten 

    • Door de school wordt het onderwerp regelmatig op de agenda geplaatst (cyclisch werken) en er wordt gebruik gemaakt van landelijke thema’s zoals ‘de week van het geld’.
    • Preventieve werking neemt toe als signalering door leerkrachten en directie geduid kan worden en er op school een open klimaat heerst waarin het onderwerp armoede bespreekbaar kan zijn.
    • Herkenning van signalen van armoede door leerkrachten en directie

 

Start en duur van het project

Voorbereiding: oktober, november, december 2019

Uitvoering: schooljaren 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022 t/m dec 2022/2023

 

Financiers 

 

Laatste nieuws

nieuwsbrief 

 

Persoonlijk verhaal van projectleider 

 

 

Contact:                           

merian@solidairgroningendrenthe.nl of bel 06 43127798