• darkblurbg

Ieder kind telt mee Oost-Groningen

In 3 jaar tijd is op 30 basisscholen in Oost-Groningen de kennis over en bewustwording van de gevolgen van armoede en sociale uitsluiting toegenomen en is structurele ondersteuning aanwezig om kansengelijkheid te stimuleren, zodat ieder kind mee kan doen en het risico op ontwikkelingsproblemen afneemt.

 

Naam van het project

Ieder kind telt mee Oost-Groningen

 

Naam van de projectleider

Marleen Oostland

 

Beschrijving  en doelstelling project

In Oost-Groningen groeien kinderen op in armoede. Zij kunnen daardoor niet of minder meedoen op school en de activiteiten die (daarbuiten) georganiseerd worden. Hierdoor lopen zij een verhoogd risico op ontwikkelingsproblemen, zowel fysiek, emotioneel, cognitief als sociaal. Daarom is het project Ieder kind telt mee Oost-Groningen ontwikkeld om een bijdrage te leveren aan het verzachten van de gevolgen van armoede op de ontwikkeling van kinderen in de basisschoolleeftijd.

In samenwerking met 7 scholenkoepelorganisaties, 6 gemeenten, 30 basisscholen en tientallen lokale organisaties willen we er voor zorgen dat ieder kind mee kan doen. Dat doen we in de eerste plaats door de bewustwording te vergroten, kennis te laten toenemen en het bieden van structurele ondersteuning aan ouders en leerlingen in de vorm van een functionaris. Deze functionaris zal in nauw overleg met scholen en gemeenten op een aantal basisscholen aan het werk gaan.

Het project wordt van meet af aan gemonitord door Alexander Impact en het Centre of Expertise Healthy Ageing van de Hanzehogeschool Groningen zal de projectgroep bijstaan met kennis en advies.

Een infographic van het project vind je hier

 

Beoogde resultaten

Hieronder worden enkele resultaten benoemd.

. Op 30 scholen vinden gastlessen plaats bij de leerlingen van de bovenbouw.

· Gedurende het project ontvangen 2000-3000 leerlingen een gastles, spelen het Arm- en Rijkspel en worden gestimuleerd zich in te leven in de beleving van armoede en sociale uitsluiting die daarmee kan samenhangen

· 100-150 Leerkrachten en directies zijn getraind en in staat signalen te herkennen en adequaat door te verwijzen bij knelpunten die te maken hebben met armoede.

· In samenwerking met leerlingen, ouders, leerkrachten, functionaris en directie zijn er door de school bestaande en nieuwe ondersteuningsmogelijkheden bekeken en opgezet die leerlingen op school kunnen ondersteunen.

· Er is sprake van samenwerking en afstemming tussen school en lokale en regionale organisaties t.b.v. het voortvarend oplossen van knelpunten in het leven van de leerlingen die ontstaan zijn door armoede. De functionaris is de verbindende schakel.

 

 

Start en duur van het project

Start: 13-06-2022

Afronding: 31-08-2025

 

Financiers

Regiodeal Oost-Groningen

Bijdragen van scholenkoepelorganisaties

 

Laatste nieuws over het project

Februari 2025.

• Het project bevindt zich in het 3e en laatste projectjaar (schooljaar 2024/2025).

• 483 kinderen hebben 2 gastlessen ontvangen op 12 scholen. 223 leerkrachten hebben een training ontvangen op 14 scholen. 12 ouders hebben meegesproken over het project. 38 directies van scholen hebben een kennismakingsgesprek gehad. 21 scholen besluiten deel te nemen aan het project in 6 gemeenten. In het 2e en 3e projectjaar versterkt een ervaringsdeskundige de lessen en training met zijn/haar praktijkervaring.

• In Oldambt is‘ Ieder kind telt mee ’uitgebreid met financiële educatie, ook op het voortgezet onderwijs. Als onderdeel van het project Generatie Rijkdom en in samenwerking met de Volkskredietbank Noord Oost Groningen. In Oldambt is Financiële Educatie Nieuwe Stijl gegeven aan 88 kinderen van het basisonderwijs en 155 jongeren van het VMBO.

• In alle gemeenten zijn gesprekken gevoerd met gemeenten en welzijnsinstellingen over de inzet van een verbindende functionaris (brugfunctionaris) op school. De gemeenten Muntendam, Veendam, Oldambt, Pekela en Stadskanaal maken gebruik van het beschikbare budget en kunnen op deze manier uitvinden hoe een brugfunctionaris op school de verbinding kan maken tussen de school, thuis en de lokale omgeving. Elke deelnemende gemeente sluit aan bij wat er al is en wat werkt op school. Zodat er geen ‘nieuwe’ gezichten op school komen maar zodat de schoolmaatschappelijk werkers, kind ouder ondersteuners, ervaringsdeskundigen, vraagbaken of sociaal werkers op school de brugfunctie in kunnen vullen.

• Aan 15 studenten van de opleiding ervaringsdeskundigheid aan het Noorderpoort in Veendam zijn de 2 gastlessen gegeven. De studenten hebben feedback gegeven over de lessen. De feedback is verwerkt in de lessen. Met de studenten en docenten wordt gekeken of het geven van gastlessen onderdeel uit kan maken van een stage.

• Ook de feedback van leerlingen en leerkrachten van deelnemende scholen op de training en lessen wordt gebruikt om de kwaliteit van de training en lessen te verbeteren.

• Over het 2e projectjaar heeft Alexander Impact EEN TUSSENRAPPORTAGE gemaakt. Belangrijke conclusies zijn dat het project bewezen heeft van grote waarde te zijn en dat voor langdurig verschil een geïntegreerde en duurzame aanpak nodig is. Ook laat het onderzoek zien dat er bij leerlingen op scholen behoefte is aan een proactieve aanpak, gericht op het bespreekbaar maken van armoede.

• In dit laatste projectjaar maken we een begin met de samenwerking met 2BE Eemsdelta om ook daar workshops financiële educatie te geven (samen met een ervaringsdeskundige) aan jongeren die deelnemen aan het programma van 2BE.

 

Verwijzingen naar de nieuwsbrieven

Nieuwsbrief IKTM

Nieuwsbrief IKTM maart 2024 

Persoonlijk verhaal van projectleider

Als moeder en oma weet ik hoe belangrijk het is om als kind mee te kunnen doen met de andere kinderen. En als dat niet kan omdat ouders weinig geld hebben dan heeft dat vaak gevolgen voor de toekomst van het kind. Omdat ik graag wil dat ieder kind vanaf de basisschool dezelfde kansen krijgt ben ik blij dat ik het project ‘Ieder kind telt mee’ mag leiden in Oost Groningen. Zodat er solidariteit en begrip ontstaat onder kinderen, leerkrachten en bestuurders door het vergroten van kennis en beleving van schaarste. En zodat er teamleden komen op school die voor de verbinding tussen gezinnen en leerkrachten zorgen als dat nodig is. Voor dit project is goede samenwerking met gemeenten en scholen van belang. Niet opnieuw doen wat al goed gaat maar verbinden en zorgen voor een duurzaam beleid ten aanzien van kansengelijkheid op de basisschool. Ik hoop dat het project ervoor kan zorgen dat kinderen in Oost Groningen een toekomst krijgen die past bij hun talenten en dromen

 

Contact:

marleen@solidairgroningendrenthe.nl of 06 50584729