Gedurende het project zijn er ongeveer 25 buitenschoolse contactmomenten tussen leerlingen en maatjes ingepland. Het uitgangspunt is dat deze afspraken plaatsvinden in de eigen woonplaats van de leerling. Gedurende deze contacten wordt aandacht gegeven aan drie pijlers: (1) de eerste contacten zullen gericht zijn op kennismaken, leuke dingen doen en ontspanning; (2) daarna volgens contactmomenten die gericht zijn op sport, spel en cultuur; en (3) tenslotte is het laatste deel van de contacten gericht op de sociale omgeving zoals het zoeken en vinden van een bijbaantje, hobby’s, contact in de omgeving enz.”
Naam van het project
Kansengelijkheid in Praktijkonderwijs (KIPO)
Naam van de projectleider
Annemieke Tolsma
Beschrijving project
Net als bij ieder andere leerling bestaat er bij leerlingen tussen de 12 en 18 jaar in het praktijkonderwijs (PRO) de kans op schooluitval en werkeloosheid, maar bij deze groep is die kans verhoogd. Er bestaat daardoor het risico van langdurige inactiviteit, wat kan leiden tot een negatief zelfbeeld, gevoel van zinloosheid, een gebrek aan zelfvertrouwen, minder plezier in het leven, schulden, verslavingen, gezondheidsproblemen, sociaal isolement, overlast veroorzakend gedrag, criminaliteit en radicalisering. Dit risico kan worden beperkt en daarmee kunnen de mogelijke negatieve consequenties worden voorkomen. Solidair Groningen & Drenthe zet zich daarom in voor de maatschappelijke integratie van leerlingen in het PRO.
Om deze integratie te bewerkstelligen, en de leerlingen met optimisme voor te bereiden op wonen, eventueel doorleren, inrichting van vrije tijd, en burgerschap, biedt het project Kansengelijkheid in Praktijkonderwijs (KIPO) handvatten voor de leerlingen in het PRO. Het gaat hierbij onder andere om culturele integratie (denk hierbij vooral ook aan sport) en sociale integratie (denk hierbij aan bijbaantjes en het opbouwen van contacten). Op basis van een persoonlijke benadering, die als onmisbaar en fundamenteel wordt beschouwd voor deze doelgroep, zullen door middel van een vertrouwensband, respect, en serieuze aandacht voor de leefwereld van de leerling, ‘maatjes’ de maatschappelijke integratie van de leerlingen in het PRO in goede banen leiden.
In samenwerking met Praktijkschool De Bolster in Groningen zal Solidair speciale ondersteuning bieden aan leerlingen zodat zij succesvol een baan kunnen vinden of kunnen doorstromen naar vervolgonderwijs. De Bolster is onderdeel van de stichting Christelijk Speciaal Onderwijs Groningen (SCSOG). Bij de meeste leerlingen is er sprake van een achterstand in de sociaal-emotionele ontwikkeling, wat, soms samen met een taalachterstand, uitmondt in het ontbreken van maatschappelijke integratie. Uit onderzoek blijkt dan ook dat leerlingen in het PRO over het algemeen terughoudend zijn als het aankomt op sportdeelname, terwijl leerlingen van De Bolster dit, net als een bijbaantje vinden of contacten opbouwen, juist wel willen. Die terughoudendheid komt dus niet uit de leerlingen, maar wordt veroorzaakt door sociale barrières waartegen de leerlingen aanlopen. ‘Maatjes’ van tussen de 18 en 25 jaar kunnen deze barrières doorbreken door gedurende het schooljaar gekoppeld te zijn aan bepaalde leerlingen en met hen verscheidende activiteiten te ondernemen die aansluiten bij hun maatschappelijke integratie.
Een infographic van het project vind je hier
Doelstelling
Voortgang project
Live overzicht voortgang KIPO (Impact rapportage)
Beoogde resultaten
Start en duur van het project
1 september 2023- 31 augustus 2025
Financiers
De Bolster, Oranjefonds, Samenwerkingsverband VO, Gemeente Groningen, Martinus Cremersstichting
Samenwerkingspartners
De Bolster, Hanze Hogeschool Groningen (Social Work), Rijksuniversiteit Groningen (Pedagogische en Onderwijswetenschappen)
Persoonlijk verhaal van projectleider
Contact
Annemieke@solidairgroningendrenthe.nl
0643777999